Oppmålingsforretning

Oppmålingsforretning
Generelt

Beskrivelse

Oppmålingsforretning kan gå ut på å 

  • klarlegge og beskrive grenser og rettigheter knyttet til fast eiendom (matrikkelenhet)
  • merke og måle eksisterende grenser i mark i tråd med partenes påstander og framlagte dokument
  • framskaffe alle opplysninger og dokumentasjon som er nødvendig for å føre landets offisielle register over fast eiendom (matrikkelen.) For ny matrikkelenhet gjelder at du først har tillatelse fra kommunen etter plan- og bygningsloven før enheten kan opprettes i matrikkelen. 
  • merke og måle nye grenser i marka i samsvar med kommunal tillatelse etter plan- og bygningsloven


Målgruppe
  • Registrerte eiere av eiendom (personer som har grunnbokshjemmel som eier til en eiendom)
  • Registrerte festere av grunneiendom eller festegrunn
  • Personer som har innløst festegrunn etter lov om tomtefeste


Kriterier/vilkår

Oppmålingsforretning skal blant annet avholdes hvis du skal:

  • opprette ny matrikkelenhet ved fradeling
  • opprette del av grunneiendom eller jordsameie som egen festegrunn for bortfeste for mer enn ti år
  • opprette varig eksklusiv bruksrett til ubebygd uteareal for eierseksjon (f.eks. hageareal eller parkeringsplass)
  • registrere eksisterende umatrikulert matrikkelenhet (umatrikulert grunneiendom eller festegrunn)
  • overføre areal fra en matrikkelenhet til en annen ved arealoverføring eller grensejustering
  • klarlegge eksisterende grense
  • sette ned grensemerke som er blitt borte

Oppmålingsforretning må være utført før det kan opprettes grunnboksblad for nye matrikkelenheter.


Pris for tjenesten

Kommunestyret fastsetter størrelsen på gebyret. Gebyret kan ikke settes høyere enn det som framkommer av selvkostprinsippet. Hvis kommunen oversitter fristen for behandling av saken, skal gebyret avkortes med en tredel. Oversittes fristen med ytterligere to måneder skal gebyret avkortes med ytterligere en tredel.


Beslektede tjenester
NavnTj.id.Ver.Ver.
Arealoverføring219602791Bokmål
Grensejustering157766321Bokmål
Regelverk
Gjeldende lov og regelverk
Se 
matrikkellova Kapittel 7 Oppmålingsforretning
matrikkelforskriften Kapittel 7 Rekvisisjon og fullføring av oppmålingsforretning
plan- og bygningsloven § 20-1.
Lover
Forvaltningsloven
Matrikkellova
Plan- og bygningsloven
Forskrifter
Matrikkelforskriften
Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Krav (rekvisisjon) om oppmålingsforretning skal skje skriftlig. Gi blant annet opplysninger om

  • hva som rekvireres (klarlegging av eksisterende grense, grensejustering, arealoverføring osv.)
  • hvilken bokstav i matrikkelloven § 9 som ligger til grunn for rekvisisjonen samt dokumentasjon for dette
  • eier- og festeforhold
  • grenser og naboeiendommer vist på kart
     

Søknadskjema
Rekvisisjon av oppmålingsforretning for saker unntatt fra byggesaksbehandling
Rekvisisjon av oppmålingsforretning for søknadspliktige tiltak etter plan- og bygningsloven

Søknaden sendes til

Vadsø kommune
Postboks 614
9811 Vadsø

postmottak@vadso.kommune.no


Saksbehandling

Ved matrikkelføring av en sak som krever oppmålingsforretning, skal kommunen kontrollere at alle nødvendige offentlige tillatelser og annen nødvendig dokumentasjon foreligger. Den som bestyrer oppmålingsforretningen skal meddele tid og sted for forretningen. Varselet skal sendes til den som har krevd forretningen og alle som har grunnbokshjemmel til (eller kan godtgjøre at de eier) tilstøtende grunn. Det skal føres protokoll fra oppmålingsforretningen.



Saksbehandlingstid

Når rekvisisjon for oppmålingsforretning er mottatt og det ikke er avtalt noe annet med rekvirenten, skal kommunen gjennomføre oppmålingsforretningen og fullføre matrikkelføringen som hovedregel innen 16 uker.



Klagemulighet

Klagefristen er tre uker og løper fra det tidspunktet du har mottatt matrikkelbrevet eller underretning om føringen i matrikkelen. Både hjemmelshavere, eiere og festere som avgjørelsen har betydning for, kan klage på oppmålingsforretningen. Du sender klagen til kommunen som også kan gi veiledning. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.


Kontaktinformasjon

Kontakt-enhet
NavnService og informasjon
LederSkansen, Marita Jakola
Telefon78 94 23 00
E-postservicekontoret@vadso.kommune.no
PostadressePostboks 614 9811 VADSØ
BesøksadresseRådhusgata 5 9800 VADSØ
Andre opplysninger

Dato oppdatert
21.03.2016 12:26

Emneord
Bolig og eiendom > Eiendom > Eiendomsregister
Bolig og eiendom > Eiendom > Oppmåling
 
 
Kontakt oss

 
 
 
 
 
 
Politiske møter
 
Vadsø kommune - 78 94 23 00 - postmottak@vadso.kommune.no - Postboks 614 - 9811 Vadsø
Ansvarlig redaktør: Jens Betsi - Nettredaktør: Arne Lindbach - Nettløsning Avento CMS - Design Havnevik